Wat is goed time management? 5 tips

De term time management heb je vast weleens voorbij horen komen. Je tijd anders indelen zodat je meer tijd overhoud voor de dingen die belangrijk zijn. Maar wat is goed time management nou precies en hoe pas je dit toe? Met deze 5 tips helpen we jou op weg. Van grenzen aangeven naar het gebruiken van een werkplanner. Op naar meer rust en structuur in je werk!

Time management voor thuis

In een eerdere blog over meer rust en structuur in je leven kon je meer lezen over het managen van je tijd als je thuis bent, in je privé leven. De moeite waard om te lezen en er je voordeel mee te doen. Het managen van je tijd op je werk is minstens zo belangrijk. Daar brengen we over het algemeen ook heel wat uren door. Door efficiënt met de tijd om te gaan voorkom je dat je tijd verspilt aan dingen die er misschien niet toe doen. De time management tips in deze blog zijn tevens tips om overspannenheid te voorkomen.

Goed time management is:

  • werk met een lijstje
  • stel prioriteiten
  • voorkom multitasken
  • neem regelmatig een pauze
  • geef grenzen aan

& lees de extra tip onderaan de blog!

Werk met een lijstje met prioriteiten

Begin de dag met het maken van een to do lijstje. Plan hier een kwartier voor. Je kunt meteen kijken wat de prioriteiten zijn voor deze dag. Noteer de belangrijkste dingen bovenaan je lijstje. Dingen die evt. een andere keer kunnen gebeuren zet je op een ander lijstje - of onderaan je lijstje.

Voorkom multitasken

Multitasken kost ontzettend veel energie. Een echte energieslurper. Daarnaast is het ook nog eens niet efficiënt. Ken je het gevoel dat je de hele dag druk bent geweest maar aan het einde van de dag niet zoveel dingen hebt kunnen afvinken? De kans is groot dat je aan het multitasken bent geweest. Pak je to do lijstje erbij en werk één voor één je activiteiten af.

Plan regelmatig een pauze in

Af en toe een break en even weg bij je werk is minstens zo belangrijk dan een overzichtelijke planning. Plan op een werkdag één wat langere pauze in. Hierin ga je even weg van je werkplek. Heb je een zittend beroep? Ga eens lunchwandelen. Bewegen is goed voor de focus!
Daarnaast kun je af en toe een micro pauze nemen. Drink een kopje koffie, kom even in beweging. Even een moment weg bij je taak om daarna weer verder te gaan.

Geef grenzen aan

Werk je met collega's en wordt je nog weleens gevraagd voor allerlei taakjes tussendoor? Geef grenzen aan. Bedenk bijvoorbeeld of jíj degene bent die dit moet doen en of het ook daadwerkelijk nú moet. Probeer eerst de taak waar je mee bezig was af te ronden. Zo voorkom je multi-tasken.

Wat is een voorbeeld van goed time management?

Juist, efficiënt werken afwisselen met rust en een andere focus. Zorg daarnaast voor een opgeruimde werkplek waar spullen op een logische plek zijn opgeruimd. De tips in deze blog helpen om burn out klachten te voorkomen. Met deze 5 tips voor goed time management op je werk én een opgeruimde werkplek kom jij de werkdag het fitst en efficiëntst door!